
VANESSA BLAIS-TREMBLAY is a musicologist and a women’s studies scholar. She is a current postdoctoral fellow at CRILCQ (FRQSC), and has worked as lecturer at the Institute for Gender, Sexuality, and Feminist Studies and at the Schulich School of Music @ McGill University. She is also a professional violinist and improvisor.
Sessions auxquelles Vanessa Blais-Tremblay participe
10:30 AM
10:30 AM
- 1- “Where you are Accepted, you Blossom:” Care Ethics in Jazz Pedagogies - Vanessa Blais-Tremblay, McGill University
- Participant.e Vanessa Blais-Tremblay (CRILCQ) |
- 10:30 AM - 12:30 PM | 2 heures Partie de: Atelier 4 - Musique populaire et pédagogie
- In this paper, I build on recent feminist scholarship on care-work and I focus on important figures in Montreal's jazz scene such as piano teacher ...
Sessions auxquelles Vanessa Blais-Tremblay assiste
10:30 AM
10:30 AM
- 3- Vie culturelle et divertissement musical en période estivale dans les années 1930 - Sandria P. Bouliane, Université du Québec à Montréal (UQAM)
- Participant.e Sandria P. Bouliane |
- 10:30 AM - 12:30 PM | 2 heures Partie de: Atelier 1 - Des villes et des scènes
- À la sortie de la Première Guerre mondiale, Montréal est reconnue pour son offre en divertissement musical varié. Dans les années 1920, ...
1:30 PM
1:30 PM
- 1- Collaborative and Participatory Arts-Based Video Research with Young Arsi Women in Ethiopia - Leila Qashu, McGill University & Concordia University
- Participant.e Leila Qashu (McGill University & Concordia University) |
- 1:30 PM - 3:30 PM | 2 heures Partie de: Atelier 2 - Improvisation, créativité et collaboration
- During over 15 years of living and researching in Arsi Oromo communities in Ethiopia, young female informants have shown me many examples of ...
- 3- Klang-Opus à la fin du crépuscule: Improvising Place and Space in the Cape Spear Project - Ellen Waterman, Carleton University
- Participant.e Ellen Waterman (Carleton University) |
- 1:30 PM - 3:30 PM | 2 heures Partie de: Atelier 2 - Improvisation, créativité et collaboration
- When Delf Maria Hohmann was asked to design a sonic event for the 2018 Sound Symposium—a festival of experimental music and sound in St. John...
4:00 PM
4:00 PM
- 4- De la restauration à la rétromania : l’influence néfaste du passé chez Adorno et Reynolds - Danick Trottier, Université du Québec à Montréal (UQAM)
- Participant.e Danick Trottier (UQAM) |
- 4:00 PM - 6:00 PM | 2 heures Partie de: Atelier 3 - Perspectives musicales mondiales au 21e siècle
- En 2010, l'influent critique Simon Reynolds fait paraître Retromania. Pop’s Culture Addiction to its Own Past, livre dans lequel il s’atta...
6:00 PM
6:00 PM
- Cocktail d'ouverture Gingko Café & Bar - -
- 6:00 PM - 10:00 PM | 4 heures
8:00 PM
8:00 PM
- Open mic/jam session avec Labo-Trad La Petite Marche - Labo-Trad
- 8:00 PM - 10:00 PM | 2 heures
9:00 AM
9:00 AM
- Conférence invitée - De la recherche à la recherche-création: un parcours semé de projets en collaboration - Sophie Stévance, Université Laval Université du Québec à Montréal (UQAM) - DS-R510
- 9:00 AM - 10:00 AM | 1 heure
- [ PRÉS.: Line Grenier, Université de Montréal & Martin Lussier, UQAM ]Dans cette présentation keynote, j'aborderai la notion de r...
10:30 AM
10:30 AM
- 3- Indigenous Protocols and Affects of Meeting – Beverley Diamond, Memorial University of Newfoundland
- Participant.e Beverley Diamond (Memorial University) |
- 10:30 AM - 12:30 PM | 2 heures Partie de: Atelier 4 - Approches phénoménologiques de la musique
- Indigenous meetings often begin with protocol: formalized speech, song, and/or dance. If we take seriously what ethnomusicologist Denise Gill...
4:00 PM
4:00 PM
- Atelier 6 - Approcher la voix et la vocalité Université du Québec à Montréal (UQAM) - DS-R510
- 4:00 PM - 6:00 PM | 2 heures
9:00 AM
9:00 AM
- Atelier 7 - Vieillissement, mort et commémoration Université du Québec à Montréal (UQAM) - DS-R510
- 9:00 AM - 11:00 AM | 2 heures
- 1- "All Samples Cleared!": Hip-Hop Sampling Aesthetics and the Legacy of Grand Upright v. Warner - Claire McLeish, McGill University
- Participant.e Claire McLeish (McGill University) |
- 9:00 AM - 11:00 AM | 2 heures Partie de: Atelier 7 - Hustle et flow: études en esthétique du hip hop
- In 1991, Gilbert O’Sullivan sued Biz Markie for sampling his song “Alone Again (Naturally),” in Markie’s rap, “Alone Again.” This lawsuit,
- 3- La culture country et la perpétuation de l’effacement des femmes: Les méthodes de Billboard et la diversité sur la liste de classement « Hot Country Songs » – Jada Watson, Université d’Ottawa
- Participant.e Jada Watson (University of Ottawa) |
- 9:00 AM - 11:00 AM | 2 heures Partie de: Atelier 7 - Procédés commerciaux et effets locaux
- En octobre 2012, Billboard a modifié la méthode pour le classement sur la liste « Hot Country Songs » (HCS). Après avoir unique...
11:30 AM
11:30 AM
- 3- “Who even are you guys anymore?”: Affective Alliances and Tegan and Sara’s Queer Aesthetics - Kiersten van Vliet, McGill University
- Participant.e Kiersten van Vliet (McGill University) |
- 11:30 AM - 1:30 PM | 2 heures Partie de: Atelier 8 - Esthétiques queer
- Over their twenty-year career, Canadian indie band Tegan and Sara have undergone several self-conscious stylistic overhauls. While their...
- 1- Literary Legacies: Le mouvement régionaliste and French-Canadian Folklore in Early Twentieth-Century Quebec – Laura Risk, Université de Montréal
- Participant.e Laura Risk (Université de Montréal) |
- 11:30 AM - 1:30 PM | 2 heures Partie de: Atelier 8 - Les passés et trajectoire du patrimoine musical
- This paper historicizes the first commercial performances of traditional music in Quebec, exactly 100 years ago, in the context of conte...