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MeLT 2017

The 6th annual Meeting on Language Teaching

(April 25-26, 2017)

 

"Current trends in the Teaching and Learning of Written Proficiency"

The Meeting on Language Teaching (MeLT) is an annual conference held at the Université du Québec à Montréal (UQAM: http://www.uqam.ca/) and organized by the university's École de langues (https://langues.uqam.ca/).

The theme for the sixth edition of MeLT (Meeting on Language Teaching) is Current trends in the Teaching and Learning of Written Proficiency. This year’s event will explore a variety of issues related to the teaching and learning of written proficiency for adult learners of second and foreign languages in the context of the contemporary language classroom.

The recent emergence of new means of written communication has brought with it new challenges for the teaching and learning of these abilities in second and foreign language university programs. What are the impacts of the radical changes currently taking place in the domains of media, internet, and social and professional relations? What are the repercussions of increasing international mobility on the teaching of written language?

Research concerning this multifaceted problem raises a variety of questions. For example, what aspects of culture, grammar, and sociolinguistic variation should be considered priorities, and what approaches are the most appropriate in teaching these aspects? How can we most effectively harness recent multimedia tools to optimize written comprehension and production? What methods are currently being explored by teachers and researchers, and what tools are recommended for the evaluation of the diverse facets of written communication (from evaluation grids and placement tests to classroom assessment)?

To pursue these and other related questions, we are organizing a forum for language professionals to share the results of research on the diverse issues related to the written components of second or foreign language teaching and learning for adults. Research topics that would contribute to this discussion include, but are not limited to:

  • composition
  • reading
  • vocabulary
  • grammar for writing
  • evaluation and feedback
  • the relation between the oral and written codes
  • language transfer
  • biliteracy
  • integration of intercultural elements
  • using technology to teach written skills
  • distance learning and hybrid courses

MeLT 2017 will focus on adult (university-level) language learners. We encourage the submission of proposals from researchers and teachers of all second or foreign languages who focus on written proficiency.

 

Keynote Speakers:

Dr. Alister Cumming, Professor Emeritus, University of Toronto
“Connecting writing assessments to teaching and learning: Distinguishing alternative purposes”

Dr. Guillaume Gentil, Associate Professor, Carleton University

“D’une langue à l’autre: Pour une didactique plurilingue et translangagière de l’écrit”

 

Contact us: melt@uqam.ca

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ReEL 2017

6e Rencontre sur l’enseignement des langues

(25-26 avril 2017)

 

« L’enseignement-apprentissage de l’écrit : état des lieux »

La Rencontre sur l'enseignement des langues (ReEL) est un colloque annuel qui se tient à l'Université du Québec à Montréal (UQAM: http://www.uqam.ca/) et qui est organisée par l'École de langues (https://langues.uqam.ca/).

Le thème de la sixième édition de la ReEL (Rencontre sur l’enseignement des langues) s’intitule : « L’enseignement–apprentissage de l’écrit : état des lieux ». En effet, cette année, le colloque explorera diverses problématiques soulevées par l’enseignement-apprentissage de l’écrit en langues secondes et étrangères auprès de publics adultes dans la configuration didactique contemporaine.

L’émergence de divers modes de communication écrite incite le monde universitaire à relever de nouveaux défis dans l’enseignement-apprentissage des habiletés de communication écrite au sein des programmes de langues secondes et étrangères. Quels sont les impacts des changements fulgurants dans les domaines des médias, de l’Internet, des relations sociales et professionnelles ? Quelles sont les répercussions d’une plus grande mobilité internationale sur l’enseignement apprentissage de l’écrit ? Les recherches portant sur cette problématique aux multiples facettes soulèvent diverses questions. Par exemple, quels aspects de la variation sociolinguistique, de la culture et de la grammaire devraient être considérés comme prioritaires et quelles sont les approches à préconiser dans l’enseignement de ces aspects ? Comment exploiter efficacement les récents outils multimédias afin d’optimiser la compréhension et l’expression écrites ? Quelles méthodes sont explorées et quels outils sont recommandés pour évaluer les diverses facettes de la communication écrite (des grilles d’évaluation aux tests de classement, en passant par l’évaluation en salle de classe) ? 

Le colloque vise à partager les résultats de recherches actuelles explorant ces problématiques liées aux composantes écrites de l’enseignement-apprentissage des langues secondes et étrangères auprès de publics adultes. Les sujets de recherche qui pourront contribuer, entre autres, à cette discussion sont les suivants :  

  • rédaction
  • lecture
  • vocabulaire
  • grammaire de l'écrit
  • évaluation et rétroaction
  • relation entre le code oral et le code écrit
  • transfert linguistique
  • bi-littératie
  • intégration des éléments interculturels
  • enseignement de l’écrit par la technologie
  • cours à distance ou hybrides

La ReEL porte sur les apprenants adultes universitaires. Sont invités les chercheurs et les enseignants de toute langue seconde ou étrangère qui s’intéressent aux habiletés écrites.

 

Conférenciers invités

Alister Cumming, Professeur émérite, Université de Toronto
« Connecting writing assessments to teaching and learning: Distinguishing alternative purposes »

Guillaume Gentil, Professeur associé, Université Carleton

« D’une langue à l’autre: Pour une didactique plurilingue et translangagière de l’écrit »

 

Contactez-nous: melt@uqam.ca