SCREENING, DISCUSSION AND COCKTAIL RECEPTION
My Session Status
Screening of Jennifer Dysart’s film Kewekapawetan and plenary roundtable Television Archives Revisited
Chair: Janine Marchessault (York University)
Speakers
Andrew Burke (University of Winnipeg)
Jennifer Dysart (filmmaker)
Mary Elizabeth Luka (University of Toronto)
Patrick McCurdy (University of Ottawa)
Jennifer VanderBurgh (Saint Mary's University)
Building on Archive/Counter-Archive, a seven-year SSHRC Partnership Grant dedicated to audiovisual archives created by minoritized communities (www.counterarchive.ca), this panel seeks to theorize the specificities of Canadian TV archives and to critically examine the difficulties scholars and artists have had in accessing these archives. Indeed, television archives require us to consider the complex relationships between various public and private stakeholders: TV is usually housed in broadcasting archives rather than legacy archives and it is subject to a host of licensing and copyright issues, which fundamentally alter scholars’ ability to access archival materials.
In this panel, Andrew Burke examines the limits of what is available through the public-facing portal of the CBC Archives and details the obstacles one faces in accessing archival television via Library and Archives Canada. He argues that vernacular archives and collections are key to the work of the television scholar. Jennifer VanderBurgh reflects on the consequences of not having access to TV texts for the credibility of our field. This makes it difficult to demonstrate arguments to readers and to scholarly communities, and importantly, for others to test/challenge our readings of and assertions about TV texts. Theorizing his difficulties doing research on a show from the CBC archives, Patrick McCurdy examines the role played by the Information Act and the lack of a proper archive for researchers to access. Tackling this issue from her perspective as a filmmaker and a researcher, Jennifer Dysart recalls her experience trying to access film footage from her Father’s northern Cree community. Dysart argues that Canada's national broadcaster should commit to making available A/V materials to Indigenous people, researchers, and communities. Mary Elizabeth Luka reflects upon a number of digital archives projects they participated in through the first decade of broadband (1998-2008) and examines difficulties in accessing CBC TV archives by comparing access to archival material as a CBC producer and after leaving CBC.
Version française:
ARCHIVES DE LA TÉLÉVISION REVISITÉES
S'appuyant sur Archive/Contre-Archive, une subvention de partenariat de sept ans du CRSH consacrée aux archives audiovisuelles créées par des communautés minoritaires (www.counterarchive.ca), ce panel cherche à théoriser les spécificités des archives télévisuelles canadiennes et à examiner de manière critique les difficultés rencontrées par les chercheurs et les artistes pour accéder à ces archives. En effet, les archives télévisuelles nous obligent à considérer les relations complexes entre les différents acteurs publics et privés : la télévision est généralement conservée dans des archives de radiodiffusion plutôt que dans des archives patrimoniales et elle est sujette à une multitude de problèmes de licences et de droits d'auteur, ce qui modifie fondamentalement la capacité des chercheurs à accéder aux documents d'archives.
Dans cette table ronde, Andrew Burke examine les limites de ce qui est disponible sur le portail public des archives de la CBC et détaille les obstacles rencontrés pour accéder aux archives télévisuelles par l'intermédiaire de Bibliothèque et Archives Canada. Il soutient que les archives et les collections vernaculaires sont essentielles au travail du spécialiste de la télévision. Jennifer VanderBurgh réfléchit aux conséquences de l'absence d'accès aux textes télévisés pour la crédibilité de notre domaine. Il est donc difficile de présenter des arguments aux lecteurs et aux communautés scientifiques et, surtout, aux autres de tester et de remettre en question nos lectures et nos affirmations sur les textes télévisés. Théorisant ses difficultés à faire des recherches sur une émission de la CBC, Patrick McCurdy examine le rôle joué par la loi sur l'information et l'absence d'archives appropriées auxquelles les chercheurs pourraient avoir accès. Abordant cette question de son point de vue de cinéaste et de chercheuse, Jennifer Dysart évoque l'expérience qu'elle a vécue en essayant d'accéder à des séquences filmées de la communauté crie de son père. Elle soutient que le radiodiffuseur national du Canada devrait s'engager à mettre du matériel audiovisuel à la disposition des populations, des chercheurs et des communautés autochtones. Mary Elizabeth Luka revient sur un certain nombre de projets d'archives numériques auxquels elle a participé au cours de la première décennie de la large bande (1998-2008) et examine les difficultés d'accès aux archives télévisées de la CBC en comparant l'accès au matériel d'archives en tant que productrice de la CBC et après avoir quitté la CBC.