Passer au contenu de la page principale

Voir la version en francais plus bas.

 

MeLT 2017

The 6th annual Meeting on Language Teaching

(April 25-26, 2017)

 

Current trends in the Teaching and Learning of Written Proficiency


The theme for the sixth edition of MeLT (Meeting on Language Teaching) is Current trends in the Teaching and Learning of Written Proficiency.

This year’s event will explore a variety of issues related to the teaching and learning of written proficiency for adult learners of second and foreign languages in the context of the contemporary language classroom.

The recent emergence of new means of written communication has brought with it new challenges for the teaching and learning of these abilities in second and foreign language university programs. What are the impacts of the radical changes currently taking place in the domains of media, internet, and social and professional relations? What are the repercussions of increasing international mobility on the teaching of written language?

Research concerning this multifaceted problem raises a variety of questions. For example, what aspects of culture, grammar, and sociolinguistic variation should be considered priorities, and what approaches are the most appropriate in teaching these aspects? How can we most effectively harness recent multimedia tools to optimize written comprehension and production? What methods are currently being explored by teachers and researchers, and what tools are recommended for the evaluation of the diverse facets of written communication (from evaluation grids and placement tests to classroom assessment)?

To pursue these and other related questions, we are organizing a forum for language professionals to share the results of research on the diverse issues related to the written components of second or foreign language teaching and learning for adults. Research topics that would contribute to this discussion include, but are not limited to:

  • composition
  • reading
  • vocabulary
  • grammar for writing
  • evaluation and feedback
  • the relation between the oral and written codes
  • language transfer
  • biliteracy
  • integration of intercultural elements
  • using technology to teach written skills
  • distance learning and hybrid courses

MeLT 2017 will focus on adult (university-level) language learners. We encourage the submission of proposals from researchers and teachers of all second or foreign languages who focus on written proficiency.

 

Proposals must be sent to the address melt@uqam.ca.

 

Format of proposals :

  • 500 words (excluding the bibliography) (font: Times New Roman 12)
  • In English or French
  • Two versions in PDF format: one anonymous and the other indicating the authors’ name(s), affiliation(s) and contact information

 

Format of presentations:

  • Duration: 20 min. + a 10-min. discussion period
  • Language of presentation: English or French

 

Important dates:

  • EXTENDED Deadline for submission: February 15, 2017
  • Notice of acceptance: early March, 2017
  • Regular registration: January 27 to March 31
  • Late registration: starting April 1
  • Conference dates: 25-26 April, 2017

 

Presenters will be invited to submit an article for publication in the conference proceedings.

 



Invited Speakers:

Dr. Alister Cumming, Professor Emeritus, University of Toronto: “Connecting writing assessments to teaching and learning: Distinguishing alternative purposes”

Dr. Guillaume Gentil, Associate Professor, Carleton University: “D’une langue à l’autre: Pour une didactique plurilingue et translangagière de l’écrit”

-----

ReEL 2017

6e Rencontre sur l’enseignement des langues

(25-26 avril 2017)
 

L’enseignement-apprentissage de l’écrit : état des lieux

Le thème de la sixième édition de la ReEL (Rencontre sur l’enseignement des langues) s’intitule : « L’enseignement–apprentissage de l’écrit : état des lieux ».

En effet, cette année, le colloque explorera diverses problématiques soulevées par l’enseignement-apprentissage de l’écrit en langues secondes et étrangères auprès de publics adultes dans la configuration didactique contemporaine.

L’émergence de divers modes de communication écrite incite le monde universitaire à relever de nouveaux défis dans l’enseignement-apprentissage des habiletés de communication écrite au sein des programmes de langues secondes et étrangères. Quels sont les impacts des changements fulgurants dans les domaines des médias, de l’Internet, des relations sociales et professionnelles ? Quelles sont les répercussions d’une plus grande mobilité internationale sur l’enseignement apprentissage de l’écrit ? Les recherches portant sur cette problématique aux multiples facettes soulèvent diverses questions. Par exemple, quels aspects de la variation sociolinguistique, de la culture et de la grammaire devraient être considérés comme prioritaires et quelles sont les approches à préconiser dans l’enseignement de ces aspects ? Comment exploiter efficacement les récents outils multimédias afin d’optimiser la compréhension et l’expression écrites ? Quelles méthodes sont explorées et quels outils sont recommandés pour évaluer les diverses facettes de la communication écrite (des grilles d’évaluation aux tests de classement, en passant par l’évaluation en salle de classe) ? 

Le colloque vise à partager les résultats de recherches actuelles explorant ces problématiques liées aux composantes écrites de l’enseignement-apprentissage des langues secondes et étrangères auprès de publics adultes. Les sujets de recherche qui pourront contribuer, entre autres, à cette discussion sont les suivants :  

  • rédaction
  • lecture
  • vocabulaire
  • grammaire de l'écrit
  • évaluation et rétroaction
  • relation entre le code oral et le code écrit
  • transfert linguistique
  • bi-littératie
  • intégration des éléments interculturels
  • enseignement de l’écrit par la technologie
  • cours à distance ou hybrides

La ReEL porte sur les apprenants adultes universitaires. Sont invités les chercheurs et les enseignants de toute langue seconde ou étrangère qui s’intéressent aux habiletés écrites.

 

Les propositions de communication sont à envoyer à l’adresse suivante : melt@uqam.ca

 

Format des propositions :

  • 500 mots (excluant la bibliographie) (police : Times New Roman 12)
  • En français ou en anglais
  • Deux exemplaires en format PDF : l’un anonyme et l’autre précisant le(s) nom(s), affiliation(s) et coordonnées de(s) auteur(s)

 

Format des communications orales :

  • Durée : 20 mn + 10 mn de discussion
  • Langues des communications : anglais ou français

 

Dates clés :

  • NOUVELLE date limite de soumission : 15 février 2017
  • Avis d’acceptation : début mars 2017
  • Inscriptions régulières : 27 janvier au 31 mars
  • Inscriptions tardives  à partir du 1er avril
  • Colloque : 25-26 avril 2017

 

Les intervenants seront invités à soumettre un article pour la publications des actes du colloque.

 


Conférenciers invités:

  • Alister Cumming, Professeur émérite, Université de Toronto: « Connecting writing assessments to teaching and learning: Distinguishing alternative purposes »
  • Guillaume Gentil, Professeur associé, Université Carleton: « D’une langue à l’autre: Pour une didactique plurilingue et translangagière de l’écrit »

 

 


 


 

 

 

 

 

 

Call for Papers | Appel à communications