Sessions auxquelles Claire Ducresson-Boët participe
Samedi 4 Juin, 2016
Sessions auxquelles Claire Ducresson-Boët assiste
Samedi 4 Juin, 2016
What if we changed our views on heritage? And if heritage has already changed? While, on the global scene, states maintain their leading role in the mobilization of social and territorial histories, on the local scale, regions, neighbourhoods and parishes have changed. Citizens and communities too: they latch on to heritage to express an unprecedented range of belongings that no law seems to be able to take measures to contain, often to the discontent of...
Le patrimoine recouvre des notions et des pratiques, et désigne des objets, dont « [la] perte constitue un sacrifice et [dont la] conservation suppose des sacrifices » (Chastel et Babelon 1980). En amont de ces productions de significations et perceptions sociales, ces notions et les modes de désignation diffèrent selon les univers linguistiques, géographiques, et temporels, alors que, sous la pression d’un ‘algorithme universalisant’ (Merleau-Ponty 1969), un processus de normalisation est...
Most of what we experience as heritage emerges into conscious recognition through a complex mixture of political and ideological filters, including nationalism. In these processes, through a variety of devices (museums, scholarly research, consumer reproduction, etc.), dualistic classifications articulate a powerful hierarchy of value and significance. In particular, the tangible-intangible pair, given legitimacy by such international bodies as UNESCO, reproduces a selective ordering of cul...
Dimanche 5 Juin, 2016
Inscrite à l’origine dans le cadre d’un projet ANR, « ANTIMOINE » , cette proposition de session suggère une vision novatrice des outils nécessaires à la constitution de savoirs relatifs aux activités humaines situées (anthropologie des territoires), savoirs élaborés à partir d'objets du patrimoine et de leur interprétation (lecture). Eu égard à la réalité caractérisant les systèmes d'informations patrimoniaux qui fonctionnent essentiellement à partir de mots-clés avec une prise en compte ...
Digital installations and interventions have been seen as a promising ways to support and foster dialogue in museum exhibitions. How does this potential translate into practice and does it enable reflexive and critical approaches towards heritage-making? This session aims to explore how digital installations and interventions in the context of museum exhibitions envision the notion of the ‘dialogic museum’. It particularly aims to articulate and problematize the role of digital in...
Lundi 6 Juin, 2016
Le patrimoine fait aujourd’hui l’objet d’attentions autant que d’agressions et de destructions. Cela peut s’expliquer par les difficultés de son identification ou de sa conservation. Cela peut plus profondément s’expliquer parce que, dès le départ, il célébre un événement ou conserve une mémoire qui peut être ou devenir une source de dissenssions et de conflits politiques. Enfin, sa reconnaissance suscite des gains économiques pour les uns mais des pertes pour les autres. Mais peut-être...
Mardi 7 Juin, 2016
Le concept de patrimoine culturel immatériel (PCI) a fait l’objet de nombreux colloques et publications depuis la promulgation de la Convention pour la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel de l’UNESCO en 2003, voire même avant. Toutefois, peu d’entre eux se sont attardés à la question de l’impact réel des systèmes et politiques mis en place pour favoriser le développement des pratiques culturelles transmises de génération en génération comme les arts et l’artisanat traditionnels, les ...
L’art contemporain, lorsqu’il est en relation avec le patrimoine culturel, que ce dernier soit bâti ou qu’il mobilise d’autres matériaux ou supports, tend à reconfigurer les rapports de la société à ses patrimoines et à son histoire. Il est ainsi à même d’ajouter, de modifier, de détourner ou même de transformer les valeurs historiennes ou esthétiques communément associées au patrimoine culturel d’une nation, d’une région ou d’un groupe social ou ethnique; y compris d’ailleurs en ce qui conce...
Photography was recognized as an instrument of heritage preservation from the moment of its inception in the early nineteenth century, when projects such as Les Excursions Daguerriennes (1841-1843), a set of Romantic engravings of monuments based on photographic documents, established the links between sight and science, memory and history, hortatory reification and ‘ruin lust’ (Brian Dillon, 2014). This session was conceived in the certain knowledge that almost every speaker at t...
The Canadian Museum for Human Rights opened to the public in September 2014. Yet this "first museum solely dedicated to the evolution, celebration and future of human rights," met serious criticism from a variety of stakeholders before it even opened its doors. These stakeholders included Indigenous and Ukrainian communities, anti-poverty activists, feminists, gay rights activists, and disability advocates who questioned some of the museum's key curatorial choices in framing issues of righ...
To date, very little literature explicitly explores the relationships of museums and heritage to historical consciousness, despite the overlapping concerns shared by these respective fields. This roundtable addresses the subject of museums as sites of historical consciousness by reflecting on a recent book project. Museums as Sites of Historical Consciousness: Perspectives on Museum Theory and Practice in Canada (working title, UBC Press, 2016) examines (1) ways that museums create and sha...